Dieselmotoren har gjennomgått en revolusjon de siste årene og svært mange bilprodusenter kan i dag friste med sterke, effektive, stillegående og gjerrige dieselmotorer. En av de aller beste befinner seg i Volvo V50 og kalles 2.0D.
Denne motoren, som vi kjenner fra Ford Focus C-Max og Peugeot 307, er nemlig en imponerende kraftkilde. I V50 yter motoren 136 hestekrefter og hele 320 Nm, noe som gir i et sterkt resultat. Allerede ved 1.200 omdreininger produserer motoren fartsøkning og når turtellernålen passerer 1.600 o/min, begynner det å dytte godt i seteryggen.
Skyv gjennom hele registeret
Herfra og utover blir skyvet stadig mer markant, før det stabiliserer seg ved rundt 2.200 o/min. Men i motsetning til mange andre dieselmotorer, som mister mye av futten når man passerer 3.000 o/min, trekker denne motoren like friskt helt ut til 5.000 o/min. Dette til tross for at Volvo på konservativt vis har plassert rødmerkingen ved 4.600 o/min. 2,0-literen er sterk som en bjørn og synes nærmest upåvirket av motbakker.
9,6 sekunder
Førstegiret gir seg i 45 og andregiret i 75 kilometer i timen. Man må derfor langt ut i tredjegiret før man er oppe i 100 km/t. Likevel klarer bilen 0 til 100 på respektable 9,6 sekunder. Denne kvikkheten, kombinert med all kraften motoren leverer, sørger for at V50 2.0D blir en trygg forbikjøringsbil.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger