Motor og kjøreegenskaper

Volvo V50 er både sportslig og komfortabel. 6-trinnskassen er nydelig og 2.0D-motoren er blant de beste på markedet.

Publisert
Sist oppdatert
Motor og kjøreegenskaper


Dieselmotoren har gjennomgått en revolusjon de siste årene og svært mange bilprodusenter kan i dag friste med sterke, effektive, stillegående og gjerrige dieselmotorer. En av de aller beste befinner seg i Volvo V50 og kalles 2.0D.

Denne motoren, som vi kjenner fra Ford Focus C-Max og Peugeot 307, er nemlig en imponerende kraftkilde. I V50 yter motoren 136 hestekrefter og hele 320 Nm, noe som gir i et sterkt resultat. Allerede ved 1.200 omdreininger produserer motoren fartsøkning og når turtellernålen passerer 1.600 o/min, begynner det å dytte godt i seteryggen.

Skyv gjennom hele registeret

Herfra og utover blir skyvet stadig mer markant, før det stabiliserer seg ved rundt 2.200 o/min. Men i motsetning til mange andre dieselmotorer, som mister mye av futten når man passerer 3.000 o/min, trekker denne motoren like friskt helt ut til 5.000 o/min. Dette til tross for at Volvo på konservativt vis har plassert rødmerkingen ved 4.600 o/min. 2,0-literen er sterk som en bjørn og synes nærmest upåvirket av motbakker.

9,6 sekunder

Motor og kjøreegenskaper


Førstegiret gir seg i 45 og andregiret i 75 kilometer i timen. Man må derfor langt ut i tredjegiret før man er oppe i 100 km/t. Likevel klarer bilen 0 til 100 på respektable 9,6 sekunder. Denne kvikkheten, kombinert med all kraften motoren leverer, sørger for at V50 2.0D blir en trygg forbikjøringsbil.

Lite vibrasjoner trenger gjennom

Dieselmotorer produserer i utgangspunktet mer vibrasjoner enn bensinmotorer, men motorprodusentene har gjort mye for å eliminere vibrasjons-problematikken de siste årene. I V50 2.0D er vibrasjonene svært godt dempet og merkes knapt i ratt, girspak eller pedaler.

Bråkete ved tomgang

Støyen har imidlertid Volvo-ingeniørene ikke lyktes like godt med å fjerne. Spesielt ved tomgang hører man godt at det befinner seg en dieselmotor under panseret, ikke minst hvis man beveger seg ut av bilen. Men motorstøy er ikke noe stort problem under kjøring. Fordi sjettegiret er så høyt drevet, legger turtellernålen seg på lave 1.850 o/min i 100 kilometer i timen. Dermed er motorduren knapt hørbar på motorvegen.

Særdeles fast

Motor og kjøreegenskaper


Vi har i det hele tatt mye positivt å si om den manuelle 6-trinnskassen i V50. Den er nemlig blant de aller fasteste og mest presise kassene vi har sjaltet. For å skifte gir trenger man bare bevege den korte, skinntrukne girspaken noen få centimeter. Fraværet av slark er så påfallende at vi begynte å fundere over om vi for første gang hadde kommet over en girkasse som faktisk har et for stramt oppsett.

Mulig å feilgire

Det som dessverre er sikkert, er at avstanden mellom førstegir og revers er for liten. Vi opplevde et par ganger å treffe revers når vi egentlig ønsket å kjøre fremover, noe som fort kan bli skummelt. En akustisk revers-varsler ville faktisk vært på sin plass når avstanden mellom de ulike girene er så liten som her.

I likhet med S40 kan V50 skilte med fine og sportslige kjøreegenskaper. Styringen er fin og presis og betjenes via et behagelig, skinntrukket og treeket ratt. Også V50, som er 4,6 centimeter lengre enn S40, oppleves som svært fast i oppsettet, uten at dette går så langt at det går på bekostning av komforten.

Balansert og tillitvekkende

Det fint avstemte hjulopphenget arbeider både effektivt og stille over telehiv-pregede landeveier og du vil oppdage at man raskt finner rytmen. Bilen er fint balansert, harmonisk og tillitvekkende, samtidig som fastheten og evnen til å motstå krenging gir den riktige, sportslige følelsen. Standardutstyret omfatter et elektronisk stabilitetsprogram (ESP), som på Volvo-språket kalles DSTC. Dette kan ikke kobles ut, og det er dermed ikke mulig å si hvordan bilen oppfører seg i ytterste konsekvens. Men stabilitetsprogrammet lar føreren kjøre ganske hardt før det griper inn på tørr asfalt og det er derfor mulig å kjøre ganske aktivt før elektronikken stikker kjepper i hjulene.

Ulyder fra drivlinjen

Motor og kjøreegenskaper


Til tross for det faste oppsettet, oppleves V50 som en komfortabel bil på de fleste underlag. De aller skarpeste ujevnhetene slipper imidlertid i gjennom, noe som betyr at det finnes forbedringspotensiale.

Det som er mer alvorlig er at vi opplevde slag og ulyder i drivlinjen ved brutal igangsetting. Hvor slarket ligger, vet ikke vi, men det som er sikkert er at slike ulyder trekker ned helhetsinntrykket.

Kraftige bremser

Volvo snudde ikke på skillingen da V50-bremser skulle velges. Bak finner vi store skiver og de ventilerte frontskivene er kraftig dimensjonert. Bittet er godt og bremsestrekningene blir svært korte, også på våt asfalt. Sistnevnte er det nok avansert ABS-teknologi som bør få æren for.

Bilen oppfører seg tillitvekkende ved nødbremsing. Vi fikk imidlertid ikke utsatt V50 for like ekstreme bremseprøver som S40, som ble testet i mars. S40 viste tendenser til ustabilitet ved nødbremsing fra høy hastighet når to hjul var plassert på asfalt og de to andre hadde snø som underlag.

Akustisk håndbrekkvarsler

Motor og kjøreegenskaper


Vi nevner også at dybdeforskjellen mellom gass- og bremsepedal etter vårt syn er unødvendig stor. På den annen side skal Volvo ha ros for den akustiske håndbrekkvarsleren.

Mens S40 lider under et høyt bagasjelokk og en bulende hattehylle, er V50 relativt grei å rygge. Bakruten er ikke spesielt stor, men utsikten bakover blir likevel tilstrekkelig for lukeparkering og annen manøvrering i trange omgivelser.

Les mer om plass og komfort her.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer