Motor og kjøreegenskaper

Sær motorkonstruksjon og sportslig oppsett gir kjøreglede til tross for høyere tyngdepunkt.

Publisert
Sist oppdatert

Blant konkurrentene er Subaru Outback den som er klart mest sportslig. Vekten ødelegger for Audi Allroad og Volvo XC70 er for myk i fjæringen. Sportsligheten i Outback går ikke utover komforten i alt for stor grad.

Sekssylindret boksermotor

245 hestekrefter er alle arbeidsomme, spesielt fra rundt 5.000 o/min, og aller mest ved 6.600 o/min. Som bonus er det en fin motorlyd helt fra dreiemomenttoppen ved 4.200 o/min (297 Newtonmeter). Spesielt for denne motoren er en gassrespons som turbobiler bare kan drømme om, og det virker som motoren setter pris på å bli presset på høye turtall. Dette gjør det enkelt å bruke gasspedalen aktivt for å lirke seg rundt svinger. Også styring og bremser er godt avstemt for aktiv kjøring.

Ved aktiv kjøring er også firehjulsdriften med på å øke kjøregleden, det tar faktisk lang tid å venne seg til hvor mye krefter det faktisk er mulig å øse på med i svinger. Forhjulene protesterer hvis inngangsfarten blir for høy inn i svingen, men hovedinntrykket er en velbalansert og kjøreglad bil. Dette er en klar honnør til en bil som tross alt har betydelig større bakkeklaring enn de fleste.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer