I V-klasse, som forgjengeren ble kalt, var det forhjulene som leverte kreftene i bakken. Utgangspunktet for disse bilene er yrkesbiler som ble ganske håpløse å kjøre med tomme varerom og bakhjulsdrift.
Nå mener imidlertid Mercedes-Benz at elektronikk i form av avanserte antispinnsystemer og elektroniske stabilitetssystemer gjør det fornuftig å gå tilbake til bakhjulsdrift.
Fordel
Overgangen til bakhjulsdrift gir bedre balanse i bilen, særlig i svinger. Med bakhjulsdrift kan gassen brukes forsiktig til å holde balansen gjennom svingen, noe passasjerer vet å sette pris på. Blir farten for høy vil Viano på tørr asfalt først dytte på forhjulene. Denne understyringen er det som regel ikke futt nok i motoren til å utjevne, og derfor vil nok de fleste oppfatte kjøreegenskapene ved aktiv kjøring som trygge og kjedelige.
På grus, vårt substitutt for vinterglatte veier, endrer bilen oppførsel og det blir oftere behov for assistanse fra det elektroniske stabilitetssystemet for at baken skal holde seg på plass. En så stor bil som Viano vil kunne endre karakter betydelig avhengig av faktorer som last og føreforhold, og det er fortsatt et skille til personbilene med betydelig lavere tyngdepunkt.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger