Motor og kjøreegenskaper

De gode kjøreegenskapene som vi kjenner fra X-type i sedanutgave har fått bli med over i stasjonsvognen.

Publisert
Sist oppdatert

Jaguars tunge satsning på firehjulsdrift er perfekt for norske forhold. Økt forbruk og litt dårligere akselerasjon oppveies av fremkommelighet og veigrep. X-typen ble for vår del årets første uten kjedelige piggfrie dekk, og gleden av å få tilbake asfaltfeste måtte få utslipp før en vanlig biltest kunne gjennomføres.

Trygt plassert

Kjøreegenskapene i X-type er trygt plassert blant de beste i klassen. Målestokken er biler som Mercedes-Benz C-klasse og BMW 3-serie. Den litt tunge retningsstabile følelsen inngir tillit, og firehjulsdriften gjør at retningsstabiliteten blir med over til aktiv kjøring på svingete vei.

Kjøreegenskapene i X-type er lett å finne ut av, fordeling av kreftene peker mot overstyring og det gjør også balansen i bilen. Det er kanskje de 63 kiloene stasjonsvognen har lagt på seg i forhold til sedanen som gjør at balansen hårfint tipper over fra å oppleves som helt nøytral.

Til tross for tilløp til krenging i inngangen til svingene setter bilen seg effektivt, og leverer et veigrep som imponerer. En ting understellet sliter litt med er skarpe dumper, men det oppleves mer som et komfortproblem enn et problem for veigrepet.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer