Motor og kjøreegenskaper

Vi skal ikke påstå at en Crossfire-tur er like rå som en kjøretur med Porsche 911. Men at Crossfire er ensbetydende med høy underholdningsfaktor - det er det liten tvil om.

Publisert
Sist oppdatert
Motor og kjøreegenskaper


En av de årsakene til at Chrysler Crossfire er så morsom, er den 3,2 liter store V6-motoren. Denne Mercedes-Benz-motoren er en kraftkilde vi i utgangspunktet ikke er spesielt imponert over. Sammenlignet med BMWs 3,0-liter og Volkswagen-konsernets nye 3,2-liter er nemlig ikke ytelsene overveldende.

6,5 sekunder

Men i Crossfire kommer 3,2-literen med sine 215 hestekrefter endelig til sin rett. Crossfire føles særdeles lettbent og gjør unna 0 til 100 kilometer i timen på bare 6,5 sekunder - med automatgir. Toppfart er ikke så interessant her i landet, men det faktum at Crossfire klarer 241 kilometer i timen, er nok et bevis for at Crossfire ikke er undermotorisert.

Rå i høye hastigheter

Motor og kjøreegenskaper


Motoren trekker godt gjennom hele registeret og leverer en svært kvikk gassrespons over 3.500 o/min. Fordi motoren bruker så kort tid på å pløye gjennom de to første girene, som gir seg ved henholdsvis 55 og 95 kilometer i timen, får man ikke kjent skikkelig på motorkarakteristikken før man er oppe i tredje gir. Dessverre blir da hastigheten høyere enn det som tillates på norske veier.

Men på lukket område vil du finne ut at det er nettopp i høye hastigheter at motoren virkelig viser hva den er god for. Ikke bare er skyvet fra 95 km/t og utover rått, du kan i tillegg glede deg over en nydelig motorlyd, spesielt i området 3.500 til 4.500 o/min. I dette turtallsområdet produserer motoren et buldrende og mektig lydbilde, før det går over i et hissig snerr oppover mot rødmerkingen ved 6.000 o/min.

Ikke for tørst

Motor og kjøreegenskaper


Ved slik kjøring fraktes selvsagt mye bensin fra tanken til eksosrørene via sylindrene. Men ved normal kjøring er faktisk ikke Crossfire så altfor tørst. Chrysler oppgir i hvert fall et forbruk på akseptable 1,01 liter ved blandet kjøring.

Flott automatgirkasse

Også girkassen er hentet fra Mercedes-Benz, og det er derfor ikke overraskende at den fungerer svært godt. Femtrinnskassen betjenes via en glatt, men god girspakkule og girer nærmest umerkelig ved normalt gasspådrag.

Ved sportslig kjøring vil du oppdage at girkassen er svært rask, både ved opp- og nedgiring. Fordi girkassen er så kickdownvillig, er det lett å utnytte alle de 215 hestekreftene, som ligger helt oppe ved 5.700 o/min. Automatkassen tillater nemlig nedgiring fra andre- til tredjegir helt opp til 3.000 o/min. Bilen har da en hastighet på 75 km/t, noe som betyr at man treffer andregiret ved rundt 5.000 o/min og dermed havner svært nært effekt-toppen.

Mangler manuelt sjaltespor

Motor og kjøreegenskaper


Vi har kun én innvending mot girkassen - den mangler et manuelt sjaltespor. Man kan riktignok skyve girspaken sideveis og dermed "gire manuelt". Men denne løsningen er etter vårt syn for usportslig og tungvinn sammenlignet med et separat sjaltespor der spaken kan vippes frem og tilbake.

Rått veigrep

Det som kanskje imponerer aller mest ved Crossfire, er det voldsomme veigrepet. Dette har sin bakgrunn i et stivt og sportslig hjuloppheng, i kombinasjon med svært brede dekk. Under forskjermene finner vi hjul i dimensjon 225/40-18, mens drivhjulene er i dimensjon 255/35-19. På tørr asfalt sørger disse hjulene for et rått sideveis-grep. Bilen sitter som støpt til asfalten og dette, i kombinasjon med en direkte og presis styring, sørger for høykvalitets underholdning på svingete landeveier.

Skal vise respekt

Crossfire takler altså svært krappe manøvre i veldig høye hastigheter. Og nettopp derfor skal man også vise respekt for bilen. For når bakhjulene først løsner i slike hastigheter, så løsner de fort.

På våt asfalt og grusvei derimot, er det fullt mulig å glede seg over bakhjulsskrens og annen moro i lavere og tryggere hastigheter.

Flotte bremser

Motor og kjøreegenskaper


Crossfire-bremsene gir et svært godt bitt, og dette, kombinert med de brede dekkene, gir svært korte bremsestrekninger på tørr asfalt. Til tross for de store kreftene man leker med når man bråbremser med Crossfire, oppfører bilen seg pent og stabilt, både på rettstrekninger og i sving.

Skummel spoiler

Men det er også i sammenheng med nødbremsing at bilen avslører at Chrysler-ingeniørene ikke har tenkt på alt. Når man passerer 100 km/t spretter bakspoileren opp og denne forblir aktiv inntil farten synker til under 60 km/t. Bakspoileren stjeler en del av bakrutesikten allerede i utgangspunktet og fordi Crossfire dykker såpass mye som den gjør ved hard innbremsing, ser man plutselig ingenting ut av bakruten. Spoilerne begynner riktignok nedstigningen når hastigheten kommer under 60 km/t, men fordi spoiler-mekanikken er så treg og bremsene så rå, risikerer du at bilen nesten står stille før du ser noe i bakruten. Det må også nevnes at den lakkerte spoileren har en lei tendens til å sende blendende lys inn i bakspeilet når den treffes av solen.

Ingen cruiser

Motor og kjøreegenskaper


Selv om Crossfire faktisk er en amerikaner, er den ingen cruiser. Crossfire er en ekte sportsbil på godt og vondt. Er du ute etter komfort og svevende landeveisopplevelser er altså ikke Crossfire noe for deg. Til det er den altfor stump i oppførselen. Telehiv, hull og smådumper farer tvers gjennom lavprofildekk og fjæring og ender opp i de to setene. Er du interessert i sportslige egenskaper, derimot, har Crossfire masse å by på.

Men hvordan er det med plass? Hva slags utstyr kan bilen skilte med? Og hvordan er lydnivået i kupeen? Les mer om Crossfire her.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer