Motor og kjøreegenskaper

Vi skal ikke påstå at en Crossfire-tur er like rå som en kjøretur med Porsche 911. Men at Crossfire er ensbetydende med høy underholdningsfaktor - det er det liten tvil om.

Publisert
Sist oppdatert

En av de årsakene til at Chrysler Crossfire er så morsom, er den 3,2 liter store V6-motoren. Denne Mercedes-Benz-motoren er en kraftkilde vi i utgangspunktet ikke er spesielt imponert over. Sammenlignet med BMWs 3,0-liter og Volkswagen-konsernets nye 3,2-liter er nemlig ikke ytelsene overveldende.

6,5 sekunder

Men i Crossfire kommer 3,2-literen med sine 215 hestekrefter endelig til sin rett. Crossfire føles særdeles lettbent og gjør unna 0 til 100 kilometer i timen på bare 6,5 sekunder - med automatgir. Toppfart er ikke så interessant her i landet, men det faktum at Crossfire klarer 241 kilometer i timen, er nok et bevis for at Crossfire ikke er undermotorisert.

Rå i høye hastigheter

Motoren trekker godt gjennom hele registeret og leverer en svært kvikk gassrespons over 3.500 o/min. Fordi motoren bruker så kort tid på å pløye gjennom de to første girene, som gir seg ved henholdsvis 55 og 95 kilometer i timen, får man ikke kjent skikkelig på motorkarakteristikken før man er oppe i tredje gir. Dessverre blir da hastigheten høyere enn det som tillates på norske veier.

Men på lukket område vil du finne ut at det er nettopp i høye hastigheter at motoren virkelig viser hva den er god for. Ikke bare er skyvet fra 95 km/t og utover rått, du kan i tillegg glede deg over en nydelig motorlyd, spesielt i området 3.500 til 4.500 o/min. I dette turtallsområdet produserer motoren et buldrende og mektig lydbilde, før det går over i et hissig snerr oppover mot rødmerkingen ved 6.000 o/min.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer