Når vi kjørte X3 for første gang hade vi kun tilgang til 3-liters motor med 231 hestekrefter. Situasjonen er ikke mye forandret nå, men du kan også få bilen med en 2,5-liters motor med 192 hestekrefter. Da sparer du cirka 100.000 kroner i forhold til 3-literen. X3 2.5 koster 591.000 kroner. En 3-literes dieselmotor med 204 hestekrefter finnes også, men den koster nesten like mye som 3-liters bensinmotor, 677.000 kroner. X3 med 2-liters dieselmotor kommer ikke før til høsten.
Sprek
X3 3.0i er med andre ord ikke en rimelig bil, men den går fort. 231 hestekrefter fungerer bra og i forhold til i X5 har den her heller ikke mye dra på. X3 med denne motoren er drøye 250 kilo lettere enn en X5. Gir du full gass bykser den frem og 0 til 100 kilometer i timen klarer den på 8,1 sekunder. Det tilsvarende tallet for X5 er 8,8. Testbilen hadde en femtrinns automatkasse med sportsprogram og mulighet for å gire selv. Denne girkassen koster 24.000 kroner som ekstrautstyr, men hører med på denne bilen. Vanlig kjøreprgram oppleves som mest nyttig siden motoren har desidert mest krefter i registeret mellom 3.000 og 5.000 omdreininger. Oppover mot maksimalt turtall avtar draget. Muligheten til å gire selv er ikke så veldig nyttig, men er fin å bruke hvis man for eksempel ønsker å låse bilen i et bestemt gir nedover en fjellvei.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger