Bilene har bare blitt tyngre og tyngre de siste årene og det er ikke mange biler som veier under ett tonn i dag. Men C2 er en av dem, noe som betyr at selv motorer med ganske moderate ytelser kommer til sin rett. Dette gjelder ikke minst 1,4-literen, som yter 75 hestekrefter og 118 Nm ved 3.300 o/min.
Med denne motoren under panseret er C2 rask nok til at den blir et friskt bekjentskap. Bilens beskjedne størrelse, det sportslige oppsettet og den dårlige støyisoleringen bidrar til å styrke fartsfølelsen. Vi lot oss faktisk overraske da vi etter hvert leste oss frem til at bilen bruker 12,2 sekunder fra 0 til 100. Vår opplevelse av bilen tilsa tider ned mot 10-11 sekunder.
Trekker godt
Citroëns 1,4-liter trekker godt gjennom hele registeret. Det skal riktignok nevnes at motoren produserer svært mye støy når den passerer 5.500 o/min, men det forhindrer ikke at den puster fritt helt opp til 6.500 omdreinger, der girkassen legger inn girskiftet (Som mange andre franske biler mangler C2-turtelleren rødmerking).
Akselerasjonen er tilstrekkelig og gassresponsen kvikk nok til at bilen oppleves som sportslig både i byen og på landeveien. Samtidig er motoren overraskende sterk. Blant annet produserer den akselerasjon helt ned mot 1.750 o/min i oppoverbakker, noe som betyr at fjerdegiret kan brukes helt ned til 50 kilometer i timen. Også dette kan forklares med bilens lave egenvekt.
For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn
Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.
Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger