Motor og kjøreegenskaper

En 1,4-liters 75-hester er mer enn nok når den er plassert i en så lett bil som C2. Men hold deg unna Citroëns halvautomatiske girkasse.

Publisert
Sist oppdatert
Motor og kjøreegenskaper


Bilene har bare blitt tyngre og tyngre de siste årene og det er ikke mange biler som veier under ett tonn i dag. Men C2 er en av dem, noe som betyr at selv motorer med ganske moderate ytelser kommer til sin rett. Dette gjelder ikke minst 1,4-literen, som yter 75 hestekrefter og 118 Nm ved 3.300 o/min.

Med denne motoren under panseret er C2 rask nok til at den blir et friskt bekjentskap. Bilens beskjedne størrelse, det sportslige oppsettet og den dårlige støyisoleringen bidrar til å styrke fartsfølelsen. Vi lot oss faktisk overraske da vi etter hvert leste oss frem til at bilen bruker 12,2 sekunder fra 0 til 100. Vår opplevelse av bilen tilsa tider ned mot 10-11 sekunder.

Trekker godt

Citroëns 1,4-liter trekker godt gjennom hele registeret. Det skal riktignok nevnes at motoren produserer svært mye støy når den passerer 5.500 o/min, men det forhindrer ikke at den puster fritt helt opp til 6.500 omdreinger, der girkassen legger inn girskiftet (Som mange andre franske biler mangler C2-turtelleren rødmerking).

Motor og kjøreegenskaper


Akselerasjonen er tilstrekkelig og gassresponsen kvikk nok til at bilen oppleves som sportslig både i byen og på landeveien. Samtidig er motoren overraskende sterk. Blant annet produserer den akselerasjon helt ned mot 1.750 o/min i oppoverbakker, noe som betyr at fjerdegiret kan brukes helt ned til 50 kilometer i timen. Også dette kan forklares med bilens lave egenvekt.

0,59 liter per mil

Forbruket er overhodet ikke skremmende. 0,59 liter ved blandet kjøring er lite og sørger for at rekkevidden blir hele 69 mil, til tross for at tanken kun rommer 41 liter. Med manuell girkasse oppgir Citroën et forbruk på 0,62 liter, noe som betyr at den halvautomatiske girkassen er særdeles økonomisk.

Uferdig girkasse

Dette er imidlertid blant de få positive tingene man kan si om Citroëns Sensodrive-kasse. Vi opplevde nemlig girkassen som uferdig. Ved svært forsiktig gasspådrag girer den relativt mykt i automatmodus. Men så snart man trykker litt på gasspedalene blir girskiftene brå, noe som resulterer i at man kastes frem og tilbake i setet. Girskiftene går hardt utover komforten, så hardt at vi stort sett ikke orket å kjøre i automatmodus.

Mangler bakkestarthjelp

Motor og kjøreegenskaper


I manuell modus fungerer girkassen bedre. Girskift kan gjennomføres på to måter, enten ved å vippe girspaken opp eller ned, eller ved å bruke de tøffe hendlene bak rattet. Etter litt tilvenning fungerer girkassen brukbart. Og hvis man husker å gå av gassen før man legger inn girskiftet, er det mulig å gjennomføre relativt myke girskift.

Men også i manuell modus oppleves girkassen som uferdig. I motsetning til mange av konkurrentene, har for eksempel ikke Citroën lagt inn noen bakkestarthjelp. Det betyr at du stort sett må belage deg på å bruke håndbrekket ved bakkestart. Vi synes også gasspedalen er altfor ømfintlig ved krypkjøring og rygging, noe førte til at vi brukte mye lengre tid på lukeparkering og annen trang manøvrering enn vi ville brukt med en manuell girkasse.

Pinlig

Sensodrive-kassen koster bare 5.000 kroner, men er etter vårt syn ikke verdt mer heller. Du får riktignok en slags automat-funksjon, men denne er så dårlig at vårt råd er å holde seg unna. Med tanke på hvor gode halvautomatiske løsninger andre bilprodusenter har utviklet, anser vi Citroëns forsøk for å være pinlig dårlig.

Kjøreglede

Motor og kjøreegenskaper


C2 VTR kan skilte med sportslige kjøreegenskaper, på godt og vondt. Styringen er uvanlig presis og stram til å komme fra Frankrike og lille C2 har overraskende fin balanse. Bilen setter seg godt i svingene og understyrer mindre enn det vi er vant med fra andre forhjulsdrevne småbiler. Hvis man pisker bilen hardt er det fullt mulig å provosere frem både bakhjuls- og firehjulsskrens, i hvert fall på glatt underlag. I det hele tatt leverer C2 mye kjøreglede.

Stutt over ujevnhetene

Baksiden av medaljen er at det sportslige hjulopphenget har problemer med ujevnheter. C2 er stutt og ukomfortabel over hull og smådumper og blir i overkant spretten når landeveien preges av telehiv. Sistnevnte bidrar til å skape god underholdning, men blir slitsomt ved nyttekjøring. Litt lengre fjæringsvei og litt mykere dempere ville ha gjort denne bilen godt.

Brukbare bremser

Bremseutrustningen fungerer brukbart, selv om bakbremsene er av trommeltypen. Ved nødbremsing merker man at bremsekraftfordelingen arbeider for harde livet for å unngå sporing, noe systemet lykkes ganske godt med. Selv om nødbremsing oppleves som ganske dramatisk, opptrer bilen altså relativt stabilt.

Mye støy

Motor og kjøreegenskaper


Interiøret fikk en grundig beskrivelse i forrige C2-test og vi hopper derfor over interiør-kapittelet denne gangen. Det som imidlertid må nevnes, er det støynivået i C2. Dette er nemlig uvanlig plagsomt.

For det første trenger svært mye dekkstøy inn i kupeen, ikke bare i motorveihastighet, men helt ned mot 50 kilometer i timen. Vi opplevde også en del dissonans ved ulike underlag, samt en del knirking og ulyder fra interiøret, som åpenbart ikke er spesielt godt sammenskrudd. En turbolignende hvinelyd trenger inn fra motorrommet, mens transmisjonsstøy kan høres ved lave hastigheter. Ja, selv eksoslyd fra enderøreret trenger inn til C2-føreren, noe som er svært uvanlig i moderne biler.

C2 1.4i VTR har altså en fin motor og sportslige kjøreegenskaper. Men spesielt komfortabel er bilen ikke. Les mer om konkurrentene her.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer