Det er enkelt å finne rytmen på svingete veier, og du merker godt at dette motoralternativet fjerner over 100 kilo fra over forhjulene. Dette er en typisk bil som kan holde høy marsjfart på svingete veier uten at passasjerene klager alt for mye. Med myke girskift og rask gassrespons er det lett å fintilpasse farten.
Til tross for disse egenskapene er ikke S-klasse veldig morsom å kjøre aktivt. Veigrepet imponerer, det samme gjør bremsene, men vekten og størrelsen plager bilen litt.
Merker alderen
Det store rattet og den lave sittestillingen gjør at S-klasse gir et litt gammelmodig førsteinntrykk. Det samme gjør umiddelbart girkassen som er femtrinns, men i bruk forsvinner førsteinntrykket fort. En bensinmotor med godt dreiemoment og flat dreiemomentkurve, og med nok hestekrefter, trenger ikke flere trinn i hvert fall ikke i Norge. Behagelig 2.000 o/min i 100 km/t sørger for motorveikomfort, og relativt raske skift gjør at bilen alltid er klar for en spurt.
Girkassen kjører på to programmer, Sport eller Comfort. Vi pleier som oftest å velge Sport for å fa mest effektiv fremdrift, men etter hvert fant vi ut at Comfort var et vel så fornuftig program å kjøre på. Motoren er nemlig sterk og sprek nok til som oftest å klare seg med at det gires ned ett trinn, to trinn som Sport-programmet ofte velger gir mye turtall og ikke alt for mye mer fart.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger