Den elektroniske styrte sekvensielle girkassen som Volkswagen kaller DSG er spesiell. Ved å la to kløtsjer betjene to sett med utvekslinger kan skifte i utveksling gjøres svært raskt. Grunnen til det er at neste gir kan ligge klart til innsats men frikoblet, og ved girskift kobler tilhørende kløtsj ut, mens den andre kløtsjen kobler inn.
I praksis fungerer det som et tradisjonelt automatgir. Som på mange automatgirkasser er det også på DSG-girkassen et spor for girvelgeren der sjåføren selv kan gire opp eller ned.
I bruk
Det er en spesiell opplevelse å bli med denne girkassen på vei opp igjennom girene. Girskiftene går lynraskt, morsomt er det at Volkswagen på en eller annen måte har trimmet også returen på turtellernålen slik at opplevelsen av de lynraske girskiftene blir understreket visuelt. Komforten i skiftene er også helt grei, og svært mye bedre enn i andre biler med sekvensiell girkasse.
Det er allikevel noen unoter med DSG-girkassen, dels på grunn av konstruksjonen, og dels på grunn av programmeringen. Programmeringen må ta skylden for at girkassen velger et gir i et turtallsområde som er ekstra ugunstig i forbindelse med vibrasjoner og kjørbarhet. Ved bykjøring hender det ofte at girkassen velger ett så høyt gir at turtallet ligger så vidt over 1.000 o/min.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger