Motor og kjøreegenskaper

DSG-girkassen er en vinner i sportslige biler, og den er en vinner når det gjelder akselerasjon og drivstofforbruk. Som substitutt for automatgir har den imidlertid noen små svakheter.

Publisert
Sist oppdatert
Motor og kjøreegenskaper


Den elektroniske styrte sekvensielle girkassen som Volkswagen kaller DSG er spesiell. Ved å la to kløtsjer betjene to sett med utvekslinger kan skifte i utveksling gjøres svært raskt. Grunnen til det er at neste gir kan ligge klart til innsats men frikoblet, og ved girskift kobler tilhørende kløtsj ut, mens den andre kløtsjen kobler inn.

I praksis fungerer det som et tradisjonelt automatgir. Som på mange automatgirkasser er det også på DSG-girkassen et spor for girvelgeren der sjåføren selv kan gire opp eller ned.

I bruk

Det er en spesiell opplevelse å bli med denne girkassen på vei opp igjennom girene. Girskiftene går lynraskt, morsomt er det at Volkswagen på en eller annen måte har trimmet også returen på turtellernålen slik at opplevelsen av de lynraske girskiftene blir understreket visuelt. Komforten i skiftene er også helt grei, og svært mye bedre enn i andre biler med sekvensiell girkasse.

Det er allikevel noen unoter med DSG-girkassen, dels på grunn av konstruksjonen, og dels på grunn av programmeringen. Programmeringen må ta skylden for at girkassen velger et gir i et turtallsområde som er ekstra ugunstig i forbindelse med vibrasjoner og kjørbarhet. Ved bykjøring hender det ofte at girkassen velger ett så høyt gir at turtallet ligger så vidt over 1.000 o/min.

Et annet problem er at lirking inn- og ut av parkeringsluker ikke er en helt enkel øvelse fordi bevegelsene forover og bakover er litt brå. Dette tar tid å venne seg til, og verste fall må du bruke gass og brems samtidig for å lirke bilen på plass. Dette er allikevel et området DSG-girkassen er mye bedre på en de fleste av konkurrentenes løsninger.

Ett siste punkt på ulempelisten har imidlertid mer med tradisjon å gjøre enn med DSG-girkassen. Volkswagen har valgt et automatisk girskift ved turtallsgrensen selv om girkassen er i manuell modus. Det er irriterende og unødvendig.

Ulempene tatt i betraktning mener vi likevel DSG-girkassen duger som automatgiralternativ i Touran. Faktisk er Volkswagen så sikre på at den duger at de har valgt å ha girkassen som eneste alternativ til manuell girkasse for flere motoralternativer.

Gode ytelser

En Touran utstyrt med DSG-girkasse er raskere fra 0-100 km/t enn en tilsvarende motorisert Touran med manuell girkasse. Det er en liten revolusjon. Den andre gode egenskapen ved en DSG-girkasse er at drivstofforbruket er omtrent likt med en manuell girkasse, i praksis vil vi tro at de fleste får redusert drivstofforbruk ved å velge en DSG-girkasse.

Motor og kjøreegenskaper
Motor og kjøreegenskaper


Samarbeidet med dieselmotoren på 1,9-literen går veldig bra, de raske girskiftene og seks utvekslinger tilgjengelig gjør at dreiemomentet på 250 Newtonmeter (Nm) blir utnyttet best mulig. Også de 105 hestekreftene lokkes til dyst ved akselerasjon. Dieseltreghet fra start gjør allikevel at det tar 13,2 sekunder fra 0-100 km/t.

I Touran bråker denne motoren mindre enn i Golf, og er dermed en mer vellykket kombinasjon. Forbikjøringer og akselerasjonsfelt er på ingen måte en nervepirrende øvelse, og i marsjfart gjør girkassen og dreiemomentet sitt til at du føler du har krefter tilgjengelig.

Nesten som designet

Kjøreegenskapene er nesten som designet på bilen, det vil si forutsigbart. Touran er en tradisjonell understyrer, og Volkswagen har ikke blitt modigere med balansen i bilen til tross for at ESP er standardutstyr. Fraværet av det sportslige er greit nok, resten av kjøreopplevelsen er positiv. Bremsene gir tillit og styringen er presis. Av og til kan servostyringen virke litt umotivert tung, men tyngden er klart med på å gi et solid inntrykk av kjøreegenskapene på landevei.

Les om konklusjon og konkurrenter her.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer