Motor og kjøreegenskaper

A3 3.2 Quattro er sportslig, stiv og sprek. Den imponerer på mange måter og dette er en av de Audi-modellene som er desidert best til sportslig kjøring selv om det finnes sterkere motorer i systemet.

Publisert
Sist oppdatert
Motor og kjøreegenskaper
Motor og kjøreegenskaper
Motor og kjøreegenskaper
Motor og kjøreegenskaper
Motor og kjøreegenskaper


Vi var oppriktig redd for at den store V6-motoren skulle bli vel tung å ha liggende helt fremme i tuppen på A3. Frykten var heldigvis ubegrunnet siden dette er en bil som oppfører seg svært bra selv etter at veigrepet er brukt opp. Den er ikke på noen måte i nærheten av Subaru Impreza WRX Sti, men det er likevel veldig bra. Så lenge veigrepet er der går den som på skinner, og litt over grensen kjenner du at bakhjulene slipper litt og hjelper til med gi riktig retning gjennom svingen. Vi ble i godt humør av å kjøre denne bilen på svingete vei.

Tøff motor

Dette er skikkelig tøft. Testbilen er utstyrt med en 3,2-liters V6-motor med hele 250 hestekrefter ved 6.300 omdreininger. Maksimalt dreiemoment er 320 newtonmeter, og er tilgjengelig fra 2.500 til 3.000 omdreininger. I praksis har ikke motoren noen spesielle sterke eller svake turtall. Den har et forholdsvis jevnt og godt drag over hele turtallsregisteret. Vi kan uten å tvile si at dette er en bil som triller lett og vil fremover. Selv med tilgang til dagens teknologi er det ikke alle biler som er slik. Toppfarten er 250 kilometer i timen og 0 til 100 kilometer i timen klarer den på 6,4 sekunder med DSG-girkassen (Direct Shift Gearbox). Ett tidel raskere enn du klarer med manuell kasse.

Som en ren bonus gir motoren fra seg fine brummelyder allerede fra start. Jo mer belastning jo finere blir lyden.

Firehjulsdrift

A3 3.2 trenger firehjulsdrift og finnes heller ikke uten. Den kobler på bakhjulene ved behov og alt er automatisk. I tilleg har den elektronisk stabilitetsprogram (ESP) som gjør at de verste tabbene blir hentet inn.

Girkasse som mener fart

Girkassen er det neste vi liker med bilen. DSG-girkassen passer 3,2-literen veldig bra. Dette er en manuell girkasse med seks gir og to flerplatekløtsjer. Hvis vi går litt under huden og ser på hvordan det ser ut, så er det slik at første, tredje og femte gir sitter på en kløtsj og andre, fjerde og sjette gir sitter på den andre kløtsjen. Når du kjører i gang fra stillestående har du med andre ord første og andre gir liggende på hver sin kløtsj. Når du skifter gir flytter bare oljetykket seg fra den kløtsjen til den andre og du får en akselerasjon uten opphold. Når du er ferdig med førstegir legger det tredje giret seg klart mens du akselererer i andre gir. Under nedbremsing ligger det et lavere gir klar til å ta over. Skulle du gjøre noe ulogisk, å gire for eksempel fra tredje til andre under akselerasjon, blir det et marginalt tregere girskift. Denne girkassen er så rask og effektiv at vi har hatt flere girskfift på denne bilen enn på noen annen. Med DSG er det kult å gire. Girkassen er også tilgjengelig på billigere biler fra både Audi og Volkswagen.

I manuell funksjon girer du greit med spakene bak rattet, men du kan også kjøre som om den skulle hatt vanlig automat. Spaken i "D" har du et komfortabelt girprogram og med spaken i "S" har du et ekstremt sportslig program. Her girer den ned under innbremsing og er alltid klar for å ta i. I sportsprogrammet ligger du alltid på et veldig høyt turtall. Har du skikkelig dårlig tid kan du deaktivere ESP-programmet og legg venstrefotan på bremsen. Gasser du samtidig og slipper bremsen samtidig som gasspedalen går i gulvet river du bilen i gang. Launch Controll heter det, det samme navnet som BMW bruker på M3.

Brå

Den er ikke akkurat lettkjørt og det krever innøving av finmotorikk i høyrefoten for å frakte passasjerer komfortabelt fra A til B. Det gjelder både gass og brems. Den rykker i gang noe voldsomt og bremsen tar også skikkelig hardt. Det minste trykk på pedalen fører til at du henger i selen. Vi klarte det bedre i løpet av tiden vi hadde bilen, men helt bra ble det ikke. I fullgass operasjoner fungerer det bra. Da setter du pris på at det virker skikkelig.

Testbilen hadde også S-line sportsunderstell. Det gjorde ikke bare at den ble sportslig og kul å kjøre, men også at du kjenner det meste av dumper og ujevnheter veldig godt. Det er for eksempel ikke noe problem å telle brostein med S-line pakke.

Konkurrenter til A3 3.2 og konklusjon finner du mer om på denne lenken.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer