Motor og kjøreegenskaper

Nye Volvo S40 oppleves som uvanlig godt sammenskrudd og stortrives på landeveien. Bilen leverer både komfort og kjøreglede.

Publisert
Sist oppdatert

Det inntrykket som fester seg sterkest etter en uke med nye S40, er bilens påfallende stramhet. Bilen oppleves rett og slett som særdeles gjennomarbeidet og godt sammenskrudd.

Denne positive opplevelsen har blant annet sin bakgrunn i et deilig, treeket ratt. Den skinntrukne rattringen har et ovalt grep og formidler en fast og presis styring. Faste, men komfortable seter bidrar også, sammen med en girspak som gir perfekt motstand. Automatgirspaken er plassert i en ryddig sjaltegate og særpreges ved uvanlig distinkte trinn. Fraværet av ulyder, sentrallåsens eksklusive arbeidslyd og det elegante dørklikket bidrar også.

Kjører godt

Men hovedårsaken til at bilen oppleves så stram, er nok å finne i hjulopphenget. Den forhjulsdrevne bilen kjører nemlig svært godt. Bilen ligger trygt og godt på veien og stortrives i høye hastigheter. Ved svingkjøring opplever man at bilen er godt balansert og at den trives under press. Bilen skal piskes hardt før den krenger og når hekken først kommer, så kommer den kontrollert.

Den relativt korte bilen - S40 er bare 446,8 centimeter lang - parerer lange ujevnheter på en fin og sportslig måte, noe som blant annet innebærer at duving er nærmest fraværende.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer