Motor og kjøreegenskaper

En ting er sikkert - franskmenn har dreisen på dieselmotorer. Like sikkert er det at sportslighet må ha hatt en lav prioritet da Laguna II lå i støpeskjeen.

Publisert
Sist oppdatert

Sentral- og søreuropeere har alltid hatt sans for diesel, noe som blant annet har resultert i at de tre franske bilprodusentene har opparbeidet høy kompetanse på dieselmotorer. Så gode har franskmennene blitt, at giganten Ford har sett seg tjent med å samarbeide med PSA-gruppen (Citroën og Peugeot) om utvikling av sine dieselmotorer.

Flott 1,9-liter

Laguna er tilgjengelig med to dieselalternativer, en 2,2-liter og en 1,9-liter, som begge bærer trebokstavforkortelsen cDi. Vårt testeksemplar var utrustet med 1,9-literen, som yter 120 hestekrefter og 270 Nm ved 2.000 o/min. Denne motoren er så god at vi ikke forstår vitsen med å investere i 2,2-literen. Laguna Sport Tourer 1.9 cDi gjør 0 til 100 på 10,9 sekunder og klarer seg ifølge Renault med 0,56 liter diesel per mil ved blandet kjøring.

Motoren er i tillegg relativt stillegående og svært få vibrasjoner finner veien ut av motorrommet. Varmeproduksjon er heller ikke noe problem. Ved hjelp av en tilleggsvarmer produseres så mye varme at motoren oppnår driftstemperatur minst like raskt som en bensinmotor av tilsvarende størrelse.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer