Motor og kjøreegenskaper

Sikker, lettkjørt og inspirerende - det er lett å finne frem godordene etter en testrunde i nye Golf.

Publisert
Sist oppdatert

Spesielt for nye Golf er at den har fått et lite løft på alle områder, istedenfor en revolusjon på enkeltområder. Det kan virke litt kjedelig, men det er helt klart med på å gi en helstøpt opplevelse av bilen.

1,9 TDI

Det at Golf leveres med dieselalternativer på 1,9 og 2,0 liter kan synes litt rart. Vårt tips er at 1,9-literen er på vei ut, og skal erstattes av en nyere motor med tilsvarende ytelser og lavere slagvolum. Til tross for dette er 1,9-literen interessant fordi den koster mindre enn 2-literen, en prisforskjell vi skal komme tilbake til mot slutten av denne testen.

Det er lett å venne seg til, og å trives med, de kreftene 1,9-literen leverer. Ved 1.900 o/min er det fullt trøkk med 250 Newtonmeter. Dette gjør motoren komfortabel og kjørbar både på landevei og i byen. Toppeffekten på 105 hestekrefter serveres ved 4.000 o/min. Litt uvant i forhold til andre biler vi har kjørt med 100 hestekrefters versjonen av denne motoren er at kreftene har et kort opphold på vei opp i turtall. Omtrent midtveis mellom dreiemomenttopp og effekttopp mister motoren litt av det karakteristiske dieseldraget. Og ved litt over 4.000 o/min er det bråslutt på krefter.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer