Motor og kjøreegenskaper

Vi liker motoren som har nok av alt, men automatgirkassen ble vi ikke helt dus med.

Publisert
Sist oppdatert

Automatgirkassen stjeler 1,5 sekunder i akselerasjonstid fra 0-100 km/t. Det er for mye, og man merker at den skifter tregt. Vi tror kanskje det hadde hjulpet å gå fra fem- til sekstrinns-automatgirkasse for å få bedre hekt på hestekreftene når de dukker opp. Vi skulle svært gjerne ha testet bilen med manuell girkasse, den klarer 0-100 km/t på 7,5 sekunder. 9-3 Aero leveres med 5-trinns manuell girkasse som standard, men for 5.000 kroner ekstra kan man få en 6-trinns variant.

Det er også positive ting å si om automatgirkassen, den låser oppover hvis du velger gir manuelt og skiftene er komfortable ved vanlig kjøring. På testbilen var det to knapper for opp- og nedskift på rattet som fungerte godt. Når knappene først er der, skulle vi ønske oss en tilsvarende løsning som for eksempel Volkswagen har - der det er mulig å gire ned før en sving selv om girvelgeren står i automatmodus.

Turbo

9-3 Aero har fortsatt litt turbo-villskap i seg, men ikke mer enn at det for det meste sjarmerer. Etter litt somling bygger turbotrykket seg opp, og akselerasjonen fra lave turtall er svært bra. Når så hestkreftene kommer fra rundt 4.000 o/min oppleves bilen som svært ivrig, en form for ivrig du aldri får i dreiemomentsterke dieselbiler. I kombinasjonen sterk og sprek kan 9-3 Aero konkurrere med mye større V6-motorer.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer