"1,6 16V" lyser det i krom fra bilens dørlister. Vi synes det er litt merkelig at Renault velger å gjøre et nummer ut av at deres 1,6-liter er utrustet med 16 ventiler. Svært få regner i dag fireventil-teknologi som spesielt revolusjonerende.
16 ventiler eller ikke, det er ingen tvil om at Renault, i likhet med stadig flere motorprodusenter, har klart å lage en frisk og turtallsvillig 1,6-liter. Motoren trekker fint allerede fra 1.500 o/min og helt opp til turtallssperren ved 6.500 o/min. Samtidig er motoren relativt stillegående på lave turtall, noe som kombinert med god støyisolering gir et ganske stille førermiljø.
Slarkete girkasse
Girkassen, derimot, er burde vært byttet ut. Kassen oppleves som slarkete og upresis og spaken beveger seg når man går av og på gasspedalen. Kløtsjpedalen imponerer heller ikke. Også denne gangen falt pedalgummien av, akkurat som den gjorde de to gangene vi testet Megane kombi.
Vi ergret oss også over at fotbrønnen er relativt trang, noe som blir spesielt irriterende og på grensen til trafikkfarlig med store vinterstøvler på bena. Vi valgte til slutt å kjøre storparten av vår test i sokkelesten. Det kan også nevnes at gasspedalen er særdeles ømfintlig og at det skal lite til før turtellernålen spretter til værs.
For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn
Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.
Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger