Motor og kjøreegenskaper

Styring, bremser, veigrep - og nesten krefter nok for norske vinterveier.

Publisert
Sist oppdatert

Den eneste øvelsen der kreftene kommer til kort er spontanforbikjøringer. Ellers er det krefter nok til å holde et høyt driv på svingete veier, krefter nok til å utfordre både veigrep og sjåfør.

Definitivt sportslig

Porsche Cayenne er det sportsligste som er å oppdrive i SUV-klassen. Mye av forklaringen ligger i vektfordeling, styring og bremser, men måten hjulene holdes i bakken på er det som mest bygger opp under det sportslige. Cayenne føles spesielt stiv, noe som av og til også er en utfordring for interiøret. Hard kjøring på vaskebrettveier avslører at deler av interiøret hadde passet bedre i biler som i det minste flekset en millimeter. I stive Cayenne blir det til skrangling, riktignok kun på svært dårlig vei.

Styringen er passe direkte, og flink til å formidle hva som skjer med veigrepet. I den forbindelse hjelper det også godt at det elektroniske stabilitetssystemet er kompetent nok til å kunne gi litt spillerom. Dermed overføres signalene om de fysiske lovene godt til den som sitter bak rattet. Særlig viktig er dette i Cayenne som veier nær 2,2 tonn, og uavhengig av bremseeffektivitet trenger noen meter på å stoppe.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer