På Subaru Forester, Impreza og Legacy med manuell girkasse fungerer firehjulsdriften via en åpen senterdifferensial. På Outback 2.5, som kun finnes med automatgir i Norge, fordeles drivkraften til bakhjulene via en flerplatekløtsj. Den fordeler kontinuerlig moment mellom forhjul og bakhjul etter vektfordelingen i bilen og hvor mye gass som brukes. Vi hadde gleden av Subaru-vær (snø i massevis) hele uken vi kjørte Outback, og fikk kjent mye på systemet. Du merker at det ikke er kontinuerlig drift på alle hjul, men det er en god løsning dette også. Det eneste negative er at det blir litt mindre forutsigbart ved sportslig kjøring enn det ville vært med åpen differensial.
Sportslig
Selv om Outback er heist opp med 5 centimeter i forhold til Legacy er dette også en sportslig bil. Den krenger lite og og den presise styringen gjør at du kan håndtere Outback greit, selv om du befinner deg lengre mot slippgrensen for dekkene enn det som er normalt i en familiebil. Du opplever svak understyring, men det er ikke noe problem det heller. Outback 2.5 er utstyrt med differensialbrems på bakakselen og etter litt om og men kommer baken til slutt her også. Tilbakemeldingene fra hjul og understell er også så gode at du hele tiden vet hva som foregår mellom dekk og vei.
For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn
Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.
Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger