Det finnes i dag et forvirrende stort antall firehjulsdrift-systemer på markedet. Noen av systemene gir kontinuerlig firehjulsdrift, mens andre kobler inn bakhjulene etter behov. Volvo har valgt å satse på et av sistnevnte systemer, nemlig svenske Haldex. Haldex-koblingen støttes av elektronikk, som melder fra til koblingen så snart det oppstår hastighetsforskjell mellom drivhjulene og bakhjulene. Dermed kobler Haldex-systemet inn og bakhjulene blir med på leken.
Fungerer godt
Dette høres greit ut på papiret - og fungerer faktisk like greit i virkeligheten. Vi klarte knapt å registrere tiden det tar fra hjulspinn oppstår til bakhjulene er med. Det betyr at bilen i praksis oppleves som om den har konstant firehjulsdrift.
Hvis du i også lar antispinn-systemet være aktivert, brukes i tillegg bremser og motorkutt for å forhindre hjulspinn. Dette, i kombinasjon med firehjulsdriften, resulterer i svært god fremkommelighet. Selv på svært glatt underlag evner bilen å frembringe imponerende akselerasjon. Ja, vi antar faktisk at Volvo S80 2.5 T AWD akselererer like godt på glatt snøføre som den forhjulsdrevne utgaven klarer på våt asfalt.
For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn
Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.
Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger