Motor og kjøreegenskaper

Etter en uke med Volvo S80 AWD har vi fått det bekreftet nok en gang - elektronisk styrt Haldex fungerer svært godt.

Publisert
Sist oppdatert

Det finnes i dag et forvirrende stort antall firehjulsdrift-systemer på markedet. Noen av systemene gir kontinuerlig firehjulsdrift, mens andre kobler inn bakhjulene etter behov. Volvo har valgt å satse på et av sistnevnte systemer, nemlig svenske Haldex. Haldex-koblingen støttes av elektronikk, som melder fra til koblingen så snart det oppstår hastighetsforskjell mellom drivhjulene og bakhjulene. Dermed kobler Haldex-systemet inn og bakhjulene blir med på leken.

Fungerer godt

Dette høres greit ut på papiret - og fungerer faktisk like greit i virkeligheten. Vi klarte knapt å registrere tiden det tar fra hjulspinn oppstår til bakhjulene er med. Det betyr at bilen i praksis oppleves som om den har konstant firehjulsdrift.

Hvis du i også lar antispinn-systemet være aktivert, brukes i tillegg bremser og motorkutt for å forhindre hjulspinn. Dette, i kombinasjon med firehjulsdriften, resulterer i svært god fremkommelighet. Selv på svært glatt underlag evner bilen å frembringe imponerende akselerasjon. Ja, vi antar faktisk at Volvo S80 2.5 T AWD akselererer like godt på glatt snøføre som den forhjulsdrevne utgaven klarer på våt asfalt.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.