Motor og kjøreegenskaper

V70R kan være den bilen du vil den skal være. Med tre forskjellig chassis-innstillinger er det ikke noe problem å finne et understell som passer akkurat til ditt dagshumør.

Publisert
Sist oppdatert

Motoren er ny og baseres på 2,5-literen som sitter i XC90 der den yter 210 hestekrefter. Herfra var det bare å hente frem 90 hestekrefter til. Dette har Volvo klart blant annet ved hjelp av variable ventiltider, ny turbo av merket KKK, to ladeluftkjølere, nye stempler og forsterkede råder.

Noe å kjøre forbi med

Dropper du alle emblemer og R'er som er klistret opp både foran og bak på bilen sitter du med en av markedets mest anonyme racerbiler. Draget fra motoren er voldsomt og mye av skylden for det er et maksimalt dreiemoment som er tilgjenglig fra 1.950 til 5.250 omdreininger. Likevel er det fra 3.000 omdreininger at kreftene virkelig begynner å dukke opp. Fin motorlyd, turbohyl og et solid trykk i seteryggen gjør fartsfølelsen komplett, men skaper også rimelig fort et gufs nedover ryggraden når vi tenker på hvor fort førerkortet kan bli invadert av prikker. Her gjelder det å passe seg. Bilen utmerker seg på landeveien og selv om fartsopplevelsene her hjemme blir begrensede har den masse krefter til forbikjøringer. Det trenger ikke veldig stor plass for å runde bilen foran deg.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer