Det er tvilsomt om en fordeling mellom for- og bakaksel på 32/68 er det mest effektive for takle svingete småveier, men det er klart blant det morsomste. I forhold til en bakhjulsdrevet bil har du bedre styrevner fordi det tross alt ender opp litt krefter hos forhjulene, men det er ikke nødvendig å operere så nært grenselandet for veigrep som du er nødt til i de mer rallyaktige bilene med firehjulsdrift.
Et annet inntrykk
330 Xd gir et litt annet inntrykk enn resten av bilene i 3-serien. Den er tung på rattet på grunn av firehjulsdriften, og den virker litt tyngre på mange vis. Bremsene er effektive nok, men det virker som de har mer å jobbe med. Den er antakelig raskere gjennom svingene, men litt vanskeligere å balansere. Og til slutt er responsen litt tregere.
Likevel er ikke vi i tvil om at Xen på bakluken er å foretrekke. Stabiliteten under normal kjøring er nevnt tidligere, et annet stort pluss er fremkommeligheten. En annen faktor er at dette er en typisk bil å vokse med, en bil som vil gi kjøreglede over tid.
200-klubben
Volkswagen har sin V10 TDI-motor som leverer hele 313 hestekrefter, hos Mercedes-Benz passerer alt over 3-liter diesel 200-merket, og BMW kan levere mer enn 200 dieselkrefter i 3-serie, 5-serie, X5 og 7-serie. Det er i en eksklusiv gruppe biler vi finner 330 Xd, og med unntak av kupeutgaven av C-klasse er det også den minste.
For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn
Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.
Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger