Det er ikke hverdagskost med en treliters V6-motor under panseret i små-SUV-klassen. Treliteren yter 197 hestekrefter og genererer 265 Nm ved 4.750 o/min. Motoren produserer et herlig skyv og sørger for at den 1.635 kilo tunge bilen skyter fart på en måte som er uvant med tanke på hva slags biltype man befinner seg i. Skyvet akkompagneres av et flott og brutalt lydbilde. Ja, den tøffe V6-motoren frembringer lyd som faktisk skaper assosiasjoner til V8-motorer.
Overflod av kraft
Etter å ha storkost oss med treliteren en uke, innbilte vi oss at bilen klarte øvelsen 0 til 100 på under 9 sekunder. Vi lot oss derfor forundre da vi fant ut at bilen på papiret bruker 10,2. Det betyr at bilen faktisk er tregere enn en Honda CR-V med toliters motor.
Årsakene til at bilen oppleves som raskere enn den faktisk er, kan være mange. Blant annet kan det hende vi lot oss påvirke av det tøffe lydbildet. Men den viktigste årsaken er nok det faktum at motoren er så fleksibel. Dette resulterer i at motoren responderer kraftfullt i alle situasjoner, også i høye hastigheter og i bratte motbakker. Denne overfloden av kraft reflekteres ikke i 0 til 100-tallene, men gir en svært god følelse og er minst like viktig som rask akselerasjon fra stillestående.
For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn
Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.
Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger