Den nye dieselmotoren er en sterk toliter med godt dreiemoment. Likevel sørger vekten for at jobben blir en utfordring, vi målte et forbruk på 0,89 l/mil og oppgitt forbruk er også litt høyere enn konkurrentene. Det bør nevnes at konkurrentene er en god del mindre og lettere.
Lydvariasjoner
På motorveien triller du av gårde i femtegir på 2.300 o/min når hastigheten e 100 km/t. Da er du faktisk kun 55 km/t unna toppfarten og det merkes at det ikke er mye flere krefter på lager Likevel føles ikke bilen direkte undermotorisert, et godt dreiemoment på 270 Newtonmeter (Nm) ved 1.750 o/min sørger for kraftreserven.
I de laveste turtallsområdene dukker den karakteristiske dieselmotorlyden opp, og rundt toppeffekten på 109 hestekrefter ved 4.000 o/min støyer det også ganske bra. Midt i mellom derimot, er lyden behagelig, og lydnivået ved vanlig landeveiskjøring er akseptabelt.
På ramme
Blant dagens utvalg av SUVer skiller XL-7 seg ut som én med seriøse ambisjoner i terrenget. Den er bygget på en stålramme som sørger for minimalt med vridninger, og den har lavgirserie for krypkjøring i terreng. Lavgirserien sørger også for at XL-7 blir en råsterk partner når båten skal opp av vannet.
For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn
Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.
Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger