Suget og kraften som motoren gir ved akselerasjon uforstyrret av girskift er en helt spesiell opplevelse. Vekt og størrelse er som tryllet bort ved akselerasjon rett frem, i mindre grad når svingene kommer tett.
Nedgiring unødvendig
Kickdown eller manuelle nedgiringer er som oftest unødvendig i forkant av forbikjøringer, det er nesten slik at det forsinker operasjonen i og med at 560 Newtonmeter (Nm) hjelper til allerede fra 1.700 omdreininger.
Faktisk er somling ved girskift og nøling ved gasspådrag et kjennetegn ved siden av den råe kraften. Særlig på svingete vei med store hastighetsvariasjoner er kraften så uforutsigbar og girskiftene så langdryge at en del av kjøregleden blir borte.
En ting som overrasker positivt er det elektroniske stabilitetssystemets (ESP) evne til å henge med. Det er mye å holde rede på, fire potensielt spinnende hjul under påvirkning av en råsterk motor samt kreftene som genereres når 2,5 tonn blir slengt hit og dit. ESP-systemet takler dette godt, så godt at det ikke er et stort problem at det ikke kan kobles ut under vanlig kjøring. Sikkerhetsgevinsten er stor for en bil som G-klasse med sitt høye tyngdepunkt og høye vekt.
For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn
Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.
Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger