Motor og kjøreegenskaper

Motoren i Carrera 4S er den minste motoren som finnes i 911, men bringer overhodet ikke skam over modellen. Den er eksplosiv, brutal og hissig nok til å gjøre 911 til en av de største kjøreopplevelsene som finnes.

Publisert
Sist oppdatert

Motoren er en sjelden konstruksjon siden det ikke er mange som benytter seg av motorer i bokserkonfigurasjon. Porsche deler denne stempelføringen med Subaru og kjennetegnes ved at stemplene ligger vannrett og slår rett mot hverandre. 911 har seks sylindre og et totalt slagvolum på 3,6 liter. Maksimal effekt på 320 hestekrefter oppnås ved 6.800 omdreininger og maksimalt dreiemoment på 370 newtonmeter kommer på 4.250 omdreininger. Den har også variable ventiltider og variabelt ventilløft. Testbilen hadde også firehjulsdrift, men den oppfører seg helt klart som en bakhjulsdrevet bil. Det er alltid minimum 60 prosent kraft på bakhjulene og kun 5 til 40 prosent av kraften finner veien fremover.

Pene tall

Tallene er imponerende, men skremmer ikke vettet av noen. Du får mer eller mindre vanlige familiebiler med like mye og mer hestekrefter, men dette er annerledes. Motoren oppfattes som råsterk og eksplosiv. Når du gir på brøler den av glede og skyter bilen fremover. Det virker som om motorens største glede er å forsøke å ødelegge dekk og bryte fartsgrenser. Det er ingen hemmelighet at det er vanskelig å holde seg i skinnet og det er utrolig fristende å gi blaffen i alt og bare la det stå til.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer