Motor og kjøreegenskaper

Terrengbiler trenger dreiemoment, og dieselmotorer er flinkere til det enn bensinmotorer målt i slagvolum.

Publisert
Sist oppdatert

For Range Rover er at det kun er to motoralternativer, og bensinmotoren er overlegen både i dreiemoment og hestekrefter.

Seks på rad

TD6-motoren fordeler 2,9-liters slagvolum på seks sylindere plassert etter hverandre. Toppeffekten er 177 hestekrefter ved 4.000 o/min, og maksimalt dreiemoment på 390 Newtonmeter (Nm) dukker opp ved 2.000 o/min. På grunn av vekten blir forbruket også relativt høyt, fabrikken oppgir 1,1 l/mil ved blandet kjøring.

Girkassen som er satt til å samarbeide med motoren er en femtrinns automatgirkasse. Ved full gass skifter den når turtelleren viser 4.500 o/min, og utvekslingen sørger for at 100 km/t i timen dukker opp helt på slutten av tredjegir. Det tar 13,6 sekunder å komme opp i 100 km/t fra stillestående. Det er mulighet for manuell overstyring av girkassen, men ved for høyt turtall skifter den automatisk til tross for valget du har gjort.

For svak

For bykjøring, terrengkjøring og normal landeveiskjøreing er det greit med krefter, og under visse forutsetninger drar TD6-motoren godt i gang. Problemet er først og fremst akselerasjon i forbikjøringssituasjoner. Tyngde og luftmotstand gjør at bilen føles undermotorisert, og det kraftoverskuddet bilen signaliserer er rett og slett ikke tilstede.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer