Motor og kjøreegenskaper

Nye G3X Justy og Ignis SUV kjennetegnes ved kvikke motorer og flotte kjøreegenskaper.

Publisert
Sist oppdatert

Selv om Ignis/Justy-motoren har et slagvolum på beskjedne 1,3 liter, savnet vi aldri effekt. Den lille motoren er blant utrustet med 16 ventiler og variable ventiltider, noe som resulterer i 94 hestekrefter ved 6.000 o/min. Dette, i kombinasjon med en egenvekt på bare 1.005 kilo, sørger for at bilene oppleves som spreke. Motoren er en typisk turtallsmaskin og trives aller best i området mellom 4.000 og 6.500 o/min. Da produserer den lille rekkefireren et fint skyv noe som gjør det fullt mulig å gjennomføre forsvarlige forbikjøringer.

Ikke er motoren spesielt tørst heller. Vi målte et forbruk på henholdsvis 0,88 (Ignis) og 0,91 (Justy) liter per mil. Dette er bra, med tanke på at vår test inkluderte mange nedbremsinger med påfølgende hard akselerasjon.

Girkassen ikke like bra

Den manuelle femtrinns-kassen er ikke like bra som motoren. Det kan iblant være litt tungt å få spaken i trinn. Det må imidlertid nevnes at de to bilene hadde relativt få kilometer på baken og at girkassen sannsynligvis vil bli mer medgjørlig over tid.

Førstegiret gir seg ved 45 kilometer i timen og andregiret i 90, noe som er relativt normalt. I femtegir legger turtellernålen seg på 3.000 o/min i 100 km/t. Vi lot oss ikke plage nevneverdig over motorstøyen ved dette turtallet, men kunne av komforthensyn likevel ønsket oss et litt høyere femtegir.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer