Motor og kjøreegenskaper

Selvsikkert leverer V6-motoren effekt i de fleste turtallsområder, likevel øker gleden ved stigende turtall.

Publisert
Sist oppdatert

Sterk nok og kvikk nok, Lexus RX300 er en av de greieste SUVene i byen. Bortsett fra noe hemmet sikt skrått bakover er det morsomt og enkelt å kjøre RX300 i bytrafikk. Også på landeveien har bilen kjørekvaliteter utover det normale i klassen.

Sterkere

Det er ikke skjedd så mye med toppeffekten siden forgjengeren, den er økt med kun tre hestekrefter, men fleksibiliteten er blitt bedre. Selv ved lave turtall drar motoren godt i gang, og i løpet av andregir når du 100 km/t. Da skal det ha gått ni sekunder siden du sto helt stille. Toppfarten er oppgitt til 200 km/t.

204 hestekrefter dukker opp ved 5.600 o/min, og ved 4.500 o/min er motoren på dreiemomenttoppen med 283 Newtonmeter (Nm). RX300 er litt lettere enn konkurrentene, og får derfor de samme ytelsene med litt mer moderat motorisering.

Friske kjøreegenskaper

Selv med fart langt over det normale stikker RX300 fornøyd inn i svingene, det skal gå bra unna før tendenser til protester fra forhjulene gjør seg gjeldene. Dette er ikke fast takst i SUV-klassen, og det gjør RX300 morsommere å kjøre enn de fleste konkurrentene. På glattere underlag ga bilens motvilje mot forhjulskrens ved godt feste seg utslag i at RX300 ble til dels kraftig overstyrt.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer