Motor og kjøreegenskaper

Renault Grand Espace er laget for å romme hele sju personer og for å være en skikkelig langturbil. Vi er derfor ikke overrasket over at Renault har prioritert komfort fremfor sportslige egenskaper.

Publisert
Sist oppdatert

Spesielt sportslig er Renault Grand Espace nemlig ikke. Den krenger ganske merkbart når svingene blir krappe og duver behagelig over landeveiens lange ujevnheter. Når man utfordrer bilen oppdager man raskt at den egentlig ikke er så glad i å svinge og at den reagerer med understyring ved brå rattutslag. Vi merket oss også at den 486 centimeter lange bilen ikke er spesielt vridningsstabil. Chassiet knaker og beveger seg ved hard svingkjøring og det er åpenbart at bilen foretrekker cruising fremfor hardkjør. Spesielt retningsstabil er Grand Espace heller ikke, vi opplevde ofte at den måtte gjetes, ikke minst der hjulspor preget asfalten.

Elektronikk hjelper til

Når det er sagt, bilens kjøreegenskaper er langt fra elendige. Blant momentene vi nevnte over er det først og fremst sporingen som irriterer. Det at bilen duver er egentlig ikke noe problem hvis det er komfort du er ute etter. Og det at bilen er en tydelig understyrer er ikke noe problem så lenge veien er tørr og man kjører noenlunde fornuftig. På vinterføre vil man få god hjelp av bilens elektroniske stabilitetsprogram (ESP) som raskt griper inn når det merker tendenser til understyring.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer