Motor og kjøreegenskaper

De gode og sportslige kjøreegenskapene har mer å gjøre med innstilling enn firehjulsdrift .

Publisert
Sist oppdatert

Subarus utviklere er enten veldig opptatt av, eller har fått streng beskjed om, at Legacy skal gi et sportslig inntrykk. Viktige elementer som vektbalanse og tyngdepunkt er mer som i en sportsbil enn en familiebefrakter i mellomklassen.

Motor videreutviklet

Effektøkningen på 13 hestekrefter fra forrige generasjon er ikke alt for merkbar, og motorkarakteristikken er endret. Nå inntreffer maksimalt dreiemoment ved 4.400 o/min, tidligere var momenttoppen ved 3.600 o/min. Bensinforbruket er redusert, og det kan være det er gjort endringer i den sammenheng som gjør at den nye motoren har litt svakere ytelser målt i akselerasjon. Legacy trenger nå 13,2 sekunder på å nå 100 km/t mot 12,2 sekunder i forrige utgave.

Det har nok vært viktig for Subaru at den spesielle boksermotoren deres viste litt mindre appetitt på drivstoff. Vi målte et gjennomsnittsforbruk på 0,91 l/mil som er noe høyt i forhold til konkurrentene. Forbrukstall fra fabrikk er oppgitt til 0,77 l/mil som er overraskende lavt tatt i betraktning at det er snakk om en bil med drift på alle fire og automatgir.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer