Motor og kjøreegenskaper

Bensinkrefter har sine klare fordeler, de er villige og bråker lite.

Publisert
Sist oppdatert

Men de trenger ofte mer fôr enn dieselhestene. Vi endte opp med et snittforbruk på 1,6 liter per mil, og det er faktisk ikke så ille. Vi la ikke bånd på oss for å holde forbruket nede. Ved landeveiskjøring er det mulig å redusere forbruket ned til rundt 1,3 liter per mil.

260 hestekrefter

0-100 km/t på 10 sekunder er kvikt for en lastebil. Expedition oppleves mer som kvikk enn ursterk til tross for et dreiemoment på voksne 474 Newtonmeter (Nm) ved 2.500 o/min. Hestekreftene kommer ilende til ved gasspådrag, og akselerasjonen er markert i de fleste hastigheter. I hastigheter over det som er tillatt i Norge gjør imidlertid luftmotstanden seg gjeldene og bilen oppleves om litt treg.

En firetrinns automatgirkasse skifter på amerikansk vis komfortabelt, men ikke spesielt kjapt. Vi trivdes best med å skru av overdrivefunksjonen ved kjøring på landevei av to grunner, den ene grunnen var at kreftene ble mer umiddelbart tilgjengelig og den andre grunnen var at grove fartsoverskridelser skjedde umerkbart i kupert landskap når bilen fikk trille som den ville i nedoverbakke.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer