Motor og kjøreegenskaper

400 hestekrefter sørger for at nye XJR blir en sprek bil. Avanserte fjærer og dempere holder følge med motorkreftene.

Publisert
Sist oppdatert

XJR er utstyrt med en V8-motor med 4,2 liters slagvolum. Den tvangsfores med en kompressor som gjør en god jobb. Jaguar har gjort en liten blunder når det gjelder motoren, og det er lydbildet. Vi hører litt for mye kompressorlyd og litt lite V8-lyd. Når man først er frelst av brummet fra en V8-motorer vil man gjerne ha mer av det.

Kompressoren gjør motoren sterk over hele registeret og sekstrinnskassen fra ZF fungerer veldig bra. Vi rotet litt rundt J-gaten en stund, men det er like greit å la girspaken stå i ro. På Jaguar har du ikke knapper eller spaker til å gire med på rattet, men sportsprogrammet gjør den litt mer turtallvillig. Det kan med fordel brukes på travle dager.

CATS

CATS (Computer Active Technolgy Suspension) er Jaguars aktive demping. Den fungerer nå sammen med luftfjæring og tilpasser seg kontinuerlig til de rådene forhold og kjørestil. Det smeller litt over små ujevnheter, og noe av skylden for det får 19-toms felgene med dekk i 40-profil. Komforten sitter i høysetet og selv med "sport" i understell, girkasse og seter, blir det mer komfort enn sport. Likevel leverer bilen mye kjøregelde for de som liker å stå på litt. På den forrige XJ-en vi kjørte for noen uker siden var deler av rattet i treverk. Det er det ikke på XJR. Treverk har ikke noe på et ratt å gjøre.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer