Motor og kjøreegenskaper

Hvis du ikke synes det er gøy å kjøre Mini Cooper S Works bør du ta en legesjekk. Denne bilen er nemlig kjøreglede i et nøtteskall - i dobbel forstand.

Publisert
Sist oppdatert

La oss først ta en nærmere kikk på den uvanlige kraftkilden. Utgangspunktet er nemlig den samme motoren som vi finner i Chrysler Neon 1.6. Hvorfor har BMW, som eier Mini, hentet inn en Chrysler-motor?

Vel, det er ikke helt riktig å kalle den en Chrysler-motor. Kraftkilden er nemlig utviklet av BMW og Chrysler i samarbeid. Spesielt moderne er den ikke - kun toppen er i aluminium og den lille rekkefireren er kun satt opp med en enkel kamaksel. Men 16 ventiler og sekvensiell innsprøytning er på plass. Når motoren i tillegg får hjelp av en hardt arbeidende kompressor, blir resultatet overraskende bra.

Lange gir

Toppeffekten, 200 hestekrefter, er først på plass ved 6.950 omdreininger (til tross for at turtelleren er rødmerket ved 6.750 o/min). Dette, i kombinasjon med at motoren trekker godt allerede fra 1.000 omdreininger, gir svært lange gir. Selv om Works er satt opp med en sekstrinns manuell girkasse, oppnår den hele 70 kilometer i timen i første- og hele 110 km/t i andregir. Det at man slipper å legge inn tredjegiret er en medvirkende årsak til at 0-100-tiden er så god som 6,7 sekunder.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer