Motor og kjøreegenskaper

Peugeot 206 leveres med et bredt utvalg av motorer, fra den minste på 1,1 liter til en toliters dieselmotor.

Publisert
Sist oppdatert

Trofaste DinSide-lesere vil for lengst ha fått med seg at Peugeot nå også lanserer en rå utgave av 206, Peugeot 206 RC, med 180 hestekrefter.

Vi har imidlertid nøyet oss med å teste bilen med en langt mer beskjeden motor. Testbilen hadde en 1,4 liters motor med 75 hestekrefter og et maksimalt dreiemoment på 120 newtonmeter ved 2800 omdreininger.

Hissigpropp uten krutt

Peugeot 206 har et sportslig utseende, og markedsføres som en liten og kjapp bil. Dessverre henger ikke 1,4 liters motoren med på taktene. Den er overraskende slapp og trenger svært høyt turtall for å komme i form. Gassresponsen er fin, men det hjelper lite når det ender i et eneste langt gjesp.

Slark i kassa

Det hjelper ikke på inntrykket at turtallet styres ved hjelp av en svært lite velvillig girspak. Den er så langt fra sportslig som man kan komme, og er både upresis og slarkete. Girspaken er dessverre bilens svakeste ledd og hindrer bilen i å utfolde seg slik vi hadde håpet.

Ustabil

Peugeot 206 XT har verken antispinn eller elektronisk stabilitetsprogram (ESP). Dette er alt for dårlig. I dag har de aller fleste småbiler antispinn, og stadig flere får også ESP. Om de ikke har det som standardutstyr, så finnes det stort sett mulighet for å få det mot et lite tillegg. Slik er det ikke med 206 XT.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer