Motor og kjøreegenskaper

En svært moderne motor jobber godt sammen med en litt gammelmodig automatgirkasse.

Publisert
Sist oppdatert

Det er ikke bare antall trinn som gjør at automatkassen med fire gir ikke oppleves som helt like moderne som motoren, også de myke men litt trege girskiftene gir det samme inntrykket. Likevel gjør den en utmerket jobb for komforten i Avensis.

Avansert

Uten bruk av turbo eller liknende får Toyota gode ytelser ut av sin 2-liter. 147 hestekrefter ved 5.700 o/min og et dreiemoment på 196 Newtonmeter (Nm) ved 4.000 o/min oppnåes gjennom avansert motorteknologi. Variable ventiltider og direkteinnsprøytning er med på å skape en fleksibel og gjerrig motor som innfrir miljøkravet EU4.

Vi endte på et forbruk på 0,83 l/mil ved blandet kjøring, oppgitt forbruk fra fabrikk er 0,92 l/mil. At vår testbil ifølge tall fra fabrikken bruker 11,1 sekunder fra 0-100 km/t får girkassen ta sin del av skylden for. Forbikjøringer går greit, og bortsett fra på helt lave turtall trekker motoren godt.

Stopper

Gode bremser og sikkert veigrep gjør at Avensis inngir tillit. Vi opplevde at ved alle våre simulerte nødsituasjoner, og en ganske reel på grunn av et vimsete filbytte av en medtrafikant, oppførte Avensisen seg eksemplarisk.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer