Motor og kjøreegenskaper

Selv om fokus er på komfort er det fullt mulig å kjøre friskt med den relativt store og tunge Multivan.

Publisert
Sist oppdatert

Dieselmotoren på 174 hestekrefter og med 400 Newtonmeter (Nm) i dreiemoment ved 2.000 o/min gjør at over 2,2 tonn flytter seg med imponerende letthet. Vi ble likevel mer imponert over forbruket, på landevei målte vi et gjennomsnittsforbruk på 0,67 l/mil.

Tett og hendig

Med girspaken plassert på dashbordet og lettsjaltet girkasse, ble ikke savnet av automatgir påtrengende. De seks girene det er å velge mellom ligger forholdsvis tett. Grunnen til det er at det er naturlig å la motoren gå mellom i underkant av 2.000 o/min og i overkant av 4.000 o/min. For å få til det trengs det en sekstrinnsgirkasse.

Multivan gjør unna 0-100 km/t på 12,2 sekunder som er greit nok, men det er først og fremst den sterke akselerasjonen i fart som gjør at vi liker denne motoren. Forbikjøringer gikk raskt og sikkert, og kraftoverskuddet er sterkt medvirkende til at varebilfølelsen er fraværende.

Pip-pip

Selv om hele køen inkludert oss naturlig nok holdt samme hastighet var det bare dekkene på Multivanen som ga fra seg pipelyder. Høy temperatur og relativt nye dekk har nok litt av skylden, men mye krefter som dytter på forhjulene er nok hovedårsaken. Multivan oppleves å ha sikre kjøreegenskaper, og det er et stort pluss for sikkerheten at elektronisk stabilitetsprogram (ESP) er standardutstyr.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer