Motor og kjøreegenskaper

Motoren i BMW 316i Touring er slapp på bunn, men viser overraskende spenst når turtallet blir høyt.

Publisert
Sist oppdatert

Det var så greit med BMW før. Da kunne du se på modellbetegnelsen hvilken motor som satt i bilen. En 316 hadde 1,6 liters motor, og i 318 rommet motoren 1,8 liter. Slik er det ikke lenger. En 316 har nå en motor på 1,8 liter som yter 115 hestekrefter.

At bilen har fått større motor betyr likevel ikke at den er blitt noen racer, men den lille motoren overrasket oss likevel positivt. Den krever godt med turtall før det virkelig blir sving på sakene, men når du kommer over 4.000 omdreininger i minuttet leverer motoren godt med krefter. Maksytelsen på 115 hestekrefter når du først på 5.500 omdreininger.

Variable ventilløft

Motoren har både variable ventiltider og variable ventilløft, eller Valvetronic som det heter på BMW-språket. Dette skal i følge BMW gi lavere forbruk og et kraftig dreiemoment. 316i har et maksimalt dreiemoment på 175 newtonmeter ved 3.750 omdreininger.

Vi fikk ikke testet bilen i fullastet utgave med fire personer og masse bagasje, men selv med bare to personer i bilen fikk den problemer ved blant annet forbikjøringer i høye hastigheter.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer