Motor og kjøreegenskaper

BMW Z4 er ikke bare en kabriolet - den er også en ekte sportsbil. Med treliters rekkesekser under panseret blir den i tillegg svært rask.

Publisert
Sist oppdatert

BMW Z4 er en klassisk toseters kabriolet, eller en roadster, som biltypen ofte kalles. Det betyr blant annet at Z4 er lav og at setene er plassert langt bak, rett foran bakhjulene. Z4 kjennetegnes også ved lang akselavstand, hele 250 centimeter. Fordi bilen bare er 409 centimeter lang, blir resultatet korte overheng både foran og bak.

En ekte roadster skal være bakhjulsdrevet, noe Z4 selvsagt er. Dette, kombinert med det lave tyngdepunktet, den lave sitteposisjonen og det lange panseret, gir en spesiell kjøreopplevelse.

231 hestekrefter, 1.310 kilo

Men før vi legger ut på tur, tar vi en kikk på bilens kraftkilde. Den er nemlig på BMW-vis en ekte rekkesekser. Avansert ventilteknologi sørger for at treliteren yter 231 hestekrefter og 300 Nm, noe som er relativt mye med tanke på at bilens egenvekt er begrenset til 1.310 kilo. Det gode vekt/effekt-forholdet oppleves blant annet ved at motoren jobber uanstrengt i alle hastigheter.

Når man trykker ned gasspedalen oppdager man at motoren ikke er like sterk i bunn som turbo- og kompressorladede motorer. Ikke slik å forstå - motoren er på ingen måte svak. Men det er først fra 3.500 o/min at man virkelig oppdager at hva man har under motorlokket.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer