Motor og kjøreegenskaper

Opel Signum har fine kjøreegenskaper og uvanlig god styring. 1,8-literen gjør en god nok jobb til at Signum aldri oppleves som undermotorisert.

Publisert
Sist oppdatert

Signum veier nesten 1,5 tonn, noe som er mye å dra på for en 1,8-liters bensinmotor. Og når man vet at motoren ikke yter mer enn 122 hestekrefter og 167 Nm, blir ikke forventningene spesielt høye. Og la det være sagt med en gang, Signum 1.8 er ingen racer. Bilen trenger for eksempel mer enn 12 sekunder på å gjennomføre øvelsen 0 til 100.

Men denne øvelsen er på ingen måte spesielt viktig for de fleste av oss. Det som er viktig, er motorens fleksibilitet. Og her gjør Opel-motoren en bedre jobb. Motoren oppleves som relativt sterk i området mellom 2.000 og 4.000 o/min og når den presses enda litt høyere i turtallsregisteret blir den ganske så frisk. Selv om motoren produserer mye støy når den passerer 5.750 omdreininger, trekker den fint helt opp til rødmerkingen ved 6.500 o/min.

Hard gange

Det som er litt rart med denne motoren, er at den har en uvanlig hard og knatrete gange ved lave turtall etter kaldstart. Dette er ikke noe stort problem, fordi fenomenet forsvinner når turtallet øker. Men en gang i blant vil du altså oppleve at denne 1,8-literen minner om en diesel-motor.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer