Motor og kjøreegenskaper

Motoren er i svakeste laget og er i tillegg tørst.

Publisert
Sist oppdatert

En enkel 1,2-liter sørger for 72 hestekrefter. Det er nok til at Kalos ikke føles alt for daff, men hestekreftene krever svært aktiv bruk av girskift og turtall. Det tar 13,7 sekunder å nå 100 km/t fra stillestående.

Det vi savnet mest var dreiemoment på lave turtall, ofte måtte vi ned to gir for å holde følge med trafikken på landeveien. Spesielt føltes Kalos svak i høye motorveihastigheter.

For mye

Vi målte et bensinforbruk på 0,66 l/mil på vår testrunde. Det er det samme som oppgitt forbruk ved blandet kjøring. Det er høyere enn konkurrentene som gjerne ligger rundt 0,6 l/mil.

Særlig ved bykjøring viste motoren frem en dårlig side ved litt urolig gange ved jevn hastighet i første og andre gir. Det var ikke slik at det nappet og rykket i bilen, men det var nok til at man la merke til det og derfor irriterte seg over det. Vi prøvde å skru av klimaanlegget for å se om det gjorde en forskjell, men det var ikke det som var problemet.

Ryddig

Ryddige kjøreegenskaper blir litt ødelagt av dårlige dekk. Kumho-dekkene på testbilen yter ikke Kalos full rettferdighet når kjøreegenskapene settes på prøve. ABS-bremser er standard, og de stoppet småbilen effektivt til tross for at det er trommelbremser som gjør jobben på bakhjulene. Også bremsekraftfordeler hjelper også til å stabilisere bilen ved bråbrems.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer