Motor og kjøreegenskaper

Ford Focus RS er utrustet med en rå motor - og kjøreegenskaper som holder følge med kraftkilden.

Publisert
Sist oppdatert

RS-motorens slagvolum er ikke mer enn 2,0 liter, men takket være en kraftig vannkjølt turbolader og ladeluftkjøler yter motoren hele 215 hestekrefter og respektable 310 Nm ved 3.500 o/min.

Kraftkilden startes på sportsbilvis via en egen knapp, som er plassert ved girspaken. Det første vi la merke til, er at motoren preges av ujevn gange ved kaldstart. I en normal familiebil ville dette vært en stor svakhet, men i Focus RS føles det helt riktig at motoren oppfører seg som om den er skikkelig trimmet. Hvis du stiger ut av bilen vil du også legge merke til at eksosanlegget produserer en fin rumling ved tomgang, noe som gjør det enda mer tydelig at panseret skjuler en motor utenom det vanlige.

Femtrinns girkasse

Den korte girspaken er plassert nært føreren, og glir lett i trinn. Den runde metallkulen er god å holde i, i hvert fall på sommeren, og avstanden mellom de enkelte girene er kort. Overraskende nok har girkassen bare fem trinn, i motsetning til lillebror ST170, som har en sekstrinns kasse. Men det skulle raskt vise seg at RS klarer seg godt med sine fem trinn. Motoren er nemlig så sterk, over et så bredt turtallsregister, at man slipper å bruke girkassen like aktivt som i for eksempel Hondas og Toyotas turtallsavhengige GTI-motorer.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer