Motor og kjøreegenskaper

En 1,8-liters motor i en bil som veier 1.540 kilo? Det må da vel bli slapt? Nei, CLK Cabriolet klarer seg faktisk brukbart med sin lille firer.

Publisert
Sist oppdatert

Det er svært uvanlig at biler som veier mer enn 1,5 tonn utrustes med 1,8-liters motorer. Faktisk var det inntil nylig kun Audi A4 og A6, Seat Alhambra og Volkswagen Sharan som ble solgt med denne kombinasjonen. Felles for de nevnte bilene er imidlertid at 1,8-literen er turboladet, noe som sørger for at motoren kan sammenlignes med en 2,0-liters motor, eller endog en 2,2-liters.

Kompressor-matet

Det samme gjelder motoren i bilen med det misvisende navnet CLK 200. Den mates riktignok ikke av en turbo, men av en kompressor. Denne presser store mengder luft inn i sylindrene og sørger for at den lille 1,8-literen yter respektable 163 hestekrefter og 240 Nm. Sistnevnte er på plass ved 3.000 omdreininger. Det betyr at ytelsene kan måle seg med BMWs seksylindrede 2,2-liter, som yter 170 hestekrefter og 210 Nm ved 3.500 o/min.

Tilstrekkelig

Selv om vi på forhånd var klar over at 200-motoren yter 163 hestekrefter og at bilen på papiret skal klare 0-100 på 9,9 sekunder med manuell girkasse, må vi innrømme at vi var skeptiske til en så liten motor i en så stor bil. Men det skulle vise seg at vår skepsis var overdrevet.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer