Motor og kjøreegenskaper

En ny 1,6-liter på 100 hestekrefter gjør en god jobb i Meriva.

Publisert
Sist oppdatert

Det er to bensinalternativer med 1,6-liters slagvolum tilgjengelig for Meriva. Testbilen var utstyrt med den som yter 100 hestekrefter, og det er nok det beste alternativet for bilen. Egenvekt på 1.300 kilo gjør at Meriva trenger litt krefter, og den andre 1,6-literen er en gammel motor som yter 87 hestekrefter. Den er et 10.000 kroner billigere alternativ.

Høyere forbruk

Vekt og høyde gjør at Meriva bruker mer drivstoff enn en småbil. Oppgitt forbruk er 0,75 l/mil ved blandet kjøring, 0,04 l/mil mer enn en Astra bruker med samme motoren.

100 hestekrefter gjør Meriva sprek nok til forbikjøringer, men er ikke nok til å gjøre at Meriva føles sportslig. Dreiemomentet på 150 Newtonmeter (Nm) topper seg ved 3.600 o/min. I bruk oppleves motoren som fleksibel.

Vanskelig

Testbilen var utstyrt med ESP (elektronisk stabilitetsprogram). Der er meget fornuftig ekstrautstyr som koster 4.500 kroner. ESP-systemet i Meriva fungerte godt, men systemet lar seg ikke skru av. Problemet for oss blir da at det blir svært vanskelig å si noe om kapasitetene i veigrepet Meriva tilbyr.

I dette tilfellet har vi kollegaer i redaksjonen som har kjørt Meriva uten ESP, og som kan fortelle at Meriva oppførerer seg ryddig også uten dette utstyret.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer