Motor og kjøreegenskaper

Avensis 1.8 har en nydelig motor og et hjuloppheng som produserer svært høy komfort. Girkasse og kjøreegenskaper kunne imidlertid vært bedre.

Publisert
Sist oppdatert

Nye Avensis kommer med fire motoralternativer, tre bensinmotorer og én diesel. Vårt testeksemplar var utrustet med 1,8-liters bensinmotor, en motor som gjør en usedvanlig god jobb. Kraftkilden yter respektable 129 hestekrefter og 170 newtonmeter, noe som holder til at den 1,3 tonn tunge stasjonsvognen oppleves som sprek. Øvelsen 0 til 100 går unna på 10,5 sekunder og motorkraften er tilstrekkelig til å gjennomføre trygge forbikjøringer.

Bredt register

Takket være avansert ventilteknologi kjennetegnes nemlig 1,8-literen ved et bredt effekt- og momentregister. Motoren er med andre ord både seig i bunn og sprek på topp, noe som ikke er en selvfølge for motorer som må klare seg uten hjelp fra turbo eller kompressor.

Variable ventiltider sørger imidlertid for at Toyota-motoren trekker rent allerede fra 1.000 o/min og leverer merkbar akselerasjon fra 1.600 omdreininger. Deretter trekker motoren stadig bedre opp i mot 4.000 o/min, der den virkelig begynner å trives. Fra dette turtallsområdet leverer motoren et flott skyv helt opp til rødmerkingen ved 6.400 o/min - ja faktisk litt forbi rødmerkingen også. Gassresponsen er kvikk, ikke minst i de høyere turtallsområdene, noe som sørger for at man alltid har følelsen av å ha krefter i reserve.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer