Motor og kjøreegenskaper

Citroën C8 2.0i 16V er ingen sprinter, men har krefter nok til at den ikke oppleves som direkte undermotorisert.

Publisert
Sist oppdatert

Flerbruksbiler er store og tunge, C8 veier for eksempel 1,6 tonn. Dermed holder det ikke med 1,6- og 1,8-liters motorer, slik vi finner i fleksibilene. Selv 2,0-liters motorer kan bli litt i snaueste laget, i hvert fall når de kombineres med automatkasse, slik det er gjort i C8. For C8 2.0 er faktisk ikke tilgjengelig med manuell girkasse.

Trenger turtall

2,0-literen i C8 yter 138 hestekrefter og 190 Nm, noe som er gjennomsnittlig for dagens 2,0-litere. Motoren er ikke spesielt sterk på lave turtall og må piskes litt før den våkner til liv. Maksimalt dreiemoment er ikke på plass før ved 4.100 o/min, noe som merkes godt i praksis. Fra 4.000 begynner det nemlig å gå bra og når 4.500 o/min passeres oppleves motoren som frisk til rødmerkingen ved 6.500 o/min.

Sats på diesel

Vi hadde imidlertid satt pris på en motor med sterkere bunndrag. Det føles ikke riktig å måtte bruke turtallet såpass aktivt i denne typen bil. I tillegg bråker det ganske heftig når motoren dras ut på turtall.

C8 2.0 HDI, riktignok med manuell girkasse, koster nesten nøyaktig det samme som sin bensindrevne slektning og her har du 270 Nm tilgjengelig fra 1.750 o/min.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer