Motor og kjøreegenskaper

En sterk dieselmotor på 100 hestekrefter kler Touran svært godt.

Publisert
Sist oppdatert

Vi er så sikre på at dette er det mest fornuftige motorvalget for fleksibilen at vi mener denne utgaven ikke bør være uprøvd før du eventuelt bestemmer deg for et av de grovt sett fem motoralternativene i Touran.

Bedre og bedre

Det kan virke som Volkswagen har holdt på med denne 1,9-liters TDI-motoren siden tidenes morgen. Grunnen til at den føles så kjent er vel heller at den dukker opp i så utrolig mange forskjellige biler. Denne versjonen, der det er tatt ut 100 hestekrefter ved 4.000 o/min og som har et dreiemoment på 250 Newtonmeter (Nm) ved 1.900 o/min, er sterkt forbedret fra de første versjonene. Den har en mer behagelig gange og oppfører seg snillere i hver ende av turtallsområdet.

I Touran introduseres en ny 2-liters TDI-motor som vi ikke har testet. Den yter mellom 136 og 140 hestekrefter, men blir 40.000 kroner dyrere enn testbilen. Forbruket til 1,9-literen imponerer, på langtur var snittet ofte under halvliteren, og under testrunden brukte vi 0,64 l/mil. Oppgitt forbruk er 0,59 l/mil.

Det lave forbruket henger til en viss grad sammen med en sekstrinns girkasse. Det passer bra fordi TDI-motoren har et relativt smalt arbeidsområde. Med seks gir til rådighet er sjansen økt for at du befinner deg i feil gir, men du blir som regel reddet av en sterk og fleksibel motor.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer