Motor og kjøreegenskaper

Av fem motoralternativer endte vi opp med den nest største bensinmotoren som er sprek nok, men ikke alt for sterk.

Publisert
Sist oppdatert

Peugeot 807 trives bedre med svinger en formen tilsier, og for de aller fleste blir ikke overgangen fra en lav stasjonsvogn særlig stor.

Kan presses

Vi presser gjerne testbilene litt for å kjenne ordentlig etter om signalene bilen gir under normal kjøring også følges opp nærmere grensene. Problemet med flere Peugeoter er at stabiliseringssystemet ikke lar seg skru av, eller som i 807 sitt tilfelle skrur seg på igjen når hastigheten overstiger 30 km/t.

Dette kamuflerer bilens grunnleggende oppførsel, selv om det er en filosofisk diskusjon om hva som er bilens oppførsel siden systemet alltid er på. Vi må stole på at produsenten ikke bruker elektronikken som sovepute istedenfor å utvikle biler med best mulig veiegenskaper.

Peugeot 807 kan med og uten elektronikkhjelp holde god fart i svingene. Det er ikke noe problem å holde en effektiv marsjfart, men det er heller ikke særlig inspirerende og morsomt. Forutsigbar understyring preger kjøreegenskapene, men 807 krenger bemerkelsesverdig lite i svingene og setter seg pent i fjæringen. Fravær av krenging i den relativt høye bilen var en positiv erfaring.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer