Motor og kjøreegenskaper

Over 30 prosent større dreiemoment og over 25 prosent flere hestekrefter enn nærmeste konkurrent stiller den V10 TDI motoren i en klasse for seg selv.

Publisert
Sist oppdatert

Og ja, vi vet at Ford har en V8-diesel med enda råere ytelser, men den er bare å få i kombinasjon med redskap de fleste vil kategorisere som lastebil.

313 hestekrefter

Skal noe utsettes på de 313 hestene i Touareg må det være at de dukker opp litt vel tidlig. Allerede ved 3.750 o/min er de på plass, og det betyr at det ikke er store skalaen å boltre seg på. Det voldsomme dreiemomentet, 750 Nm, er tilgjengelig fra 2.000 o/min.

Overskuddet av ytelser er ikke laget for oss her i Norge, vi trenger nemlig ikke å holde siget oppe i bilen til nålen passerer 200 km/t. Selv om ytelsene ikke er til oss, er vi svært glade for bi-effektene. Det bykset Touareg gjør når du setter i gang, og den akselerasjonen du opplever når forbikjøringsmuligheten byr seg, er helt rått. Selv etter mange mil bak rattet var det morsomt å kjenne på skyvet.

Det er vel ikke mange igjen med fordommer mot dieselmotorer, og med V10 TDI er ikke ytelser noe å klage på. Selv om drivstofforbruk ikke er særlig avgjørende for biler med en syvsifret prislapp, imponerer likevel bilen med et forbruk på 1,2 l/mil og sørger for at det blir langt mellom pitstoppene.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer