Motor og kjøreegenskaper

Den er sivilisert, stillegående, sterk og effektiv. Laguna-dieselen stortrives under Primera-panseret.

Publisert
Sist oppdatert

Dieselmotorer har tradisjonelt vært forbundet med tre store ulemper - støy, vibrasjoner og et smalt effektregister. Flere og flere motorprodusenter har imidlertid nærmest eliminert disse problemene - Renault er en av dem.

For denne dieselmotoren er svært sivilisert. Vibrasjonene er nærmest bagatellmessige og motorstøyen ikke særlig mer påtrengende enn det vi forbinder med eldre bensinmotorer. I tillegg leverer motoren kraft og effekt over et bredt turtallsområde.

Trekker helt til rødmerking

La oss ta oss en nærmere titt på hvordan motoren oppfører seg. Jo, ikke overraskende trekker motoren rent fra 1.300 omdreininger og leverer effektiv akselerasjon fra 1.500. Allerede fra dette turtallet er skyvet i seteryggen fint og øker raskt opp mot og forbi 2.000 omdreininger. Dette er for så vidt ikke unormalt. Nesten alle dieselmotorer leverer et fint skyv i de nedre delene av registeret. Det som skiller denne kraftkilden fra en del andre dieselmotorer, er at den leverer kraft og effekt helt til rødmerkingen ved 4.800 o/min.

Riktignok avtar skyvet noe når turtellernålen passerer 3.500 o/min, men motoren trekker likevel fint og lett helt opp til nærmere 5.000 omdreininger. Dette er ingen selvfølge, vi har testet flere dieselmotorer som kun leverer støy når de presses over 4.000 o/min.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer