Motor og kjøreegenskaper

Med det meste av utstyr koster den ikke mer enn 153.900 kroner. Det som du kanskje vil savne mest er klimaanlegg.

Publisert
Sist oppdatert

Etter å ha tilbrakt mye tid i biler til svært ubeskjedne priser er det nesten litt å godt og kommer tilbake til start igjen. Vi tok med Micra 1.0 Visia gjennom mye svinger og humper, og denne lille bilen takler større oppgaver enn du skulle tro. 65 hestekrefter er selvsagt ikke all verden, men stikker du fingeren i jorda og tenker etter kan det hende at en liten motor, som er billig i drift og innkjøp, gjør jobben like godt som en større variant.

Nok?

Det store spørsmålet er om dette er nok effekt for en bil uansett størrelse. Vi merker umiddelbart at akselerasjonen ikke er enorm og at forbikjøringer krever planlegging. I løpet av testdagene klarte vi noen passeringer og en dem var til og med forbi en lastebil. Vi må si at det var såpass krevende at det ikke kan anbefales generelt.

Ellers holder egentlig motoren mer enn nok. I bykjøring har du nok effekt, du holder greit koken på motorveien og blir garantert ingen sinke i trafikken. Det krever derimot at du bruker omtrent det som finnes under panseret, og det kan være uvant å sitte med pedalen klistret i teppet over lengre tid. Girkassen med fem gir må også brukes mer enn normalt. Den er ikke best i klassen, men får godkjent.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer