Motor og kjøreegenskaper

Opel Meriva er lettmanøvrert i byen og byr på høy komfort på landeveien. Motoralternativene skulle dekke de flestes behov.

Publisert
Sist oppdatert

Takket være sine beskjedne mål er Meriva lettkjørt i byen. I tillegg gir den store bakruten svært god sikt bakover, noe som betyr at man ikke trenger å grue seg til de daglige ryggeøvelsene.

Meriva klarer seg godt på landeveien også. Styringen er god og overraskende direkte og hjulopphenget jobber forbilledlig over både store og små ujevnheter.

Vi skal ta et lite forbehold fordi vi ikke har testet bilen på norsk asfalt, men på spanske veier var i hvert fall støynivået uvanlig lavt. Vi opplevde at bilen skjermet oss bedre mot både motor- og dekkstøy enn det som er vanlig i denne klassen.

1,6 liter bensin og 1,7 liter diesel

Meriva blir tilgjengelig med fem motoralternativer, hvorav to skiller seg ut som de mest interessante - en 100-hesters 1,6-liters og en splitter ny 100-hesters diesel-motor. Vi fikk dessverre ikke kjørt bensinvarianten, men er likevel nokså sikre på at dette vil være det beste bensinvalget. Alternativene er nemlig en eldre 1,6-liter med kun to ventiler per sylinder og en 1,8-liter. Ikke et vondt ord om 1,8-literen, med denne motoren under panseret blir Meriva den reneste raketten. Problemet er at det norske avgiftssystemet vil sørge for at den blir svært dyr.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer